Vienas iš didelių JAV prekybos tinklų reikalaus ženklinti genetiškai modifikuotus ingredientus

non gm project verified, etiketes, zenklinimas, prekybos centras

Erik M. Lunsford nuotr., elunsford@post-dispatch.com

Prekybos tinklas Whole Foods kovo 8 d. paskelbė, kad iki 2018 m. visų produktų etiketėse šio tinklo parduotuvėse Jungtinėse Amerikos Valstijose ir Kanadoje turės būti nurodyta, ar sudėtyje yra genetiškai modifikuotų sudedamųjų dalių.

„Tai dėl vartotojo teisės žinoti“, – sakė prekybos tinklo atstovė Kate Lowery.

Whole Foods pardavimai pernai siekė beveik 12 mlrd. dolerių ir visose JAV veikia apie 340 šio tinklo parduotuvių.

„Manau, tai susiję su atsižvelgimu į tai, kas rūpi mūsų klientams. Jie nori žinoti, iš kur ateina jų maistas ir kaip jis buvo pagamintas“, – sakė K. Lowery.

Tai pirmasis vieno iš nacionalinių JAV prekybos tinklų žingsnis, paremiantis privalomo GMO ženklinimo iniciatyvas. Tokios kompanijos kaip „Monsanto“ išleido milijonus dolerių priešindamosis privalomam ženklinimui JAV.

Whole Foods – kaip nacionalinis ekologiškų ir natūralių produktų parduotuvių flagmanas – susidūrė su tam tikru visuomenės spaudimu spręsti ženklinimo problemą. Daug parduotuvėse parduodamų produktų yra ekologiški, vadinasi, pagal įstatymą negali turėti genetiškai modifikuotų sudedamųjų dalių, tačiau taip pat parduodama nemažai produktų, kurie nėra ekologiški.

Jungtinėse Amerikos Valstijose, skirtingai nuo Europos Sąjungos ir daugelio kitų pasaulio šalių (žr. žemėlapį), nėra reikalavimo ženklinti produktus, kurių sudėtyje yra GMO. Bent 20-yje JAV valstijų dedamos pastangos įteisinti tam tikros formos GMO ženklinimą. Pavyzdžiui, įstatymo projekte, pateiktame Misūryje, būtų reikalaujama ženklinti genetiškai modifikuotas jūros gėrybes ir mėsą, tiesa, šiuo metu tokių produktų nėra rinkoje (genetiškai modifikuota lašiša laukia įteisinimo). Ilinojaus įstatymo projekte numatyta, kad reikėtų ženklinti bet kuriuos produktus, kurių sudėtyje būtų daugiau kaip 1 proc. genetiškai modifikuotų sudedamųjų dalių.

Praėjusiais metais Kalifornijos rinkėjai labai maža balsų persvara atmetė iniciatyvą, pagal kurią reikėtų ženklinti daugumą maisto produktų ir gėrimų, kurių sudėtyje yra genetiškai modifikuotų sudedamųjų dalių.

Biotechnologijų ir maisto pramonės įmonės, įskaitant daugumą didžiųjų kompanijų, žinomų vardų, nuo Kellogg iki Coca-Cola – išleido 46 milijonus dolerių kampanijai prieš GMO ženklinimą Kalifornijos valstijoje. „Monsanto“, didžiausia pasaulyje genetiškai modifikuotų sėklų kompanija, prisidėjo maždaug 8 milijonais dolerių, daugiau nei bet kuri kita įmonė ar organizacija (čia galima pasižiūrėti, kiek pinigų skyrė įvairios kompanijos).

Biotechnologijų pramonės pirmaujančios prekybos grupės BIO atstovė spaudai Karen Batra elektroniniame laiške penktadienį rašė: „Jei Whole Foods pasirenka savanoriškai ženklinti šiuos produktus kaip GMO vartotojams, kurie apsiperka [šio prekybos tinklo] parduotuvėse, tai jų pasirinkimas – tol, kol etiketės neduos suprasti, kad šie produktai yra kaip nors nesaugūs ar mažiau sveiki. Taip pasakyti būtų mažų mažiausiai moksliškai netikslu, bet ir neabejotinai neteisinga ir klaidinimas.“

Dauguma genetiškai modifikuotų ingredientų, randamų maisto produktuose, yra iš kukurūzų ar sojos, ir šios maistinės kultūros yra perdirbamos į viską, pradedant nuo košių ir kukurūzų traškučių iki kečupo (iš pramoniniu mastu auginamų maistinių kultūrų tik saujelė, įskaitant kai kuriuos moliūgus ir papajas, yra genetiškai modifikuotos).

Tipiškoje Amerikos parduotuvėje nuo 60 iki 80 procentų visų perdirbtų maisto produktų turi genetiškai modifikuotų ingredientų, ir dauguma iš JAV auginamų sojos pupelių ir kukurūzų yra genetiškai modifikuoti, naudojant „Monsanto“ technologiją.

Reguliavimo institucijos laiko šiuos ingredientus „substanciškai ekvivalentiškais“ arba iš esmės atitinkančiais genetiškai nepakeistas sudedamąsias dalis ir todėl nereikalauja ženklinti. Tačiau ženklinimo šalininkai sako, kad vis dar nėra tinkamai ištirtas GMO, kuriuos reguliavimo institucijos pirmą kartą įteisino XX a. 10-ojo dešimtmečio viduryje, poveikis sveikatai ar aplinkai.

Mažiausiai 60 šalių, įskaitant Jungtinių Valstijų didžiausias prekybos partneres, reikalauja, kad maisto produktai, kurių sudėtyje yra genetiškai modifikuotų ingredientų, būtų ženklinami.

„Daugiau nei pusė pasaulio vartotojų jau turi teisę žinoti, kas yra jų maiste, įskaitant tokius „laisvės švyturius“ kaip Kinija“, – sakė Scottas Faberis iš Environmental Working Group (EWG). „Tai juokinga, kad „laisvės žemėje“ (‘Land of the Free’) vartotojai neturi tokių pačių teisių.“

Biotechnologijų ir maisto pramonė jau seniai laikėsi nuomonės, kad ženklinimas atbaidytų vartotojus nuo genetiškai modifikuotų produktų, kurie nebuvo siejami su jokiomis maisto saugumo ar sveikatos problemomis.

Maisto gamybos pramonė taip pat mini išlaidas ir sunkumus norint atsekti ingredientus, kurie yra taip paplitę maisto grandinėje. Net Whole Foods, kai protestuotojai Sent Luise pernai kompanijos reikalavo privalomo ženklinimo, sakė, kad prekybos tinklo strategija buvo ženklinti maisto produktus, kurie yra „be GMO“, o ne tuos, kurie turi genetiškai modifikuotų ingredientų, dėl šių ingredientų paplitimo maisto produktuose.

Kompanija vis dar pripažįsta, kad yra iššūkių. Jau minėta K. Lowery iš Whole Foods penktadienį sakė, kad tam tikriems produktams gali būti neįmanoma pateikti genetiškai nemodifikuotų alternatyvų, tokiu atveju gali iš viso neparduoti tokio produkto.

„Bus sunku, bet mes įsipareigojame tai daryti“, – sakė ji. „Tai paskatins mūsų tiekėjus ir gamintojus kelti gilesnius klausimus apie maisto sudedamąsias dalis“.

Parengta pagal:

Georgina Gustin. Whole Foods says it will require labels on genetically modified ingredients

Reklama

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: